Творча крамничка: Увага, акція! Челенджі!

Текст: Марія Старікова, Марія Киященко
Також завдячуємо: Євген Тинянський, Silver Nick, Євгенія Романюк, Google
Обкладинка: @ArfArts

* Профілі деяких художників указані через «/», щоб уникнути підтягування інших користувачів на цьому сайті. Насправді, імена і творчі псевдоніми авторів НЕ містять цього символу. Ви можете знайти їх самостійно у згаданих соцмережах.

Якось ми з командою зібралися, випили кави й виявили, що 80% знань, якими володіють художники – неможливо заґуґлити. Вони унікальні, оскільки базуються на власному досвіді, роках практики та навчання. Аби знайти в Мережі потрібну інформацію – слід щонайменше правильно сформувати запит, а це можливо тоді, коли ти вже володієш відповідним ✨ Знанням ✨. Тож ми звернулися до художників! Так виникла серія матеріалів про різноманітні інсайти та цікавинки: ми прагнемо, аби ви завжди могли знайти потрібну інформацію українською мовою.

@dazzay1

Challenge/Челендж/Виклик, який художники кидають собі. Основна мета – покращити скіл, вийти із зони комфорту, привчити себе малювати регулярно.

«Це те, що дуже легко знайти. Водночас, нішеві формати заґуґлити важко, якщо не впевнений, що саме шукати. Це челенджі палітр (спробувати себе в інших гамах), челенджі матеріалів (спробувати себе в маслі, маркерах, акварелі), челенджі експресії (зробити малюнки енергійними в динамічному кадрі, де ніндзя б’є ногою супротивника, або аура мага, що стирає в крихти стіну). Думаю, могли б існувати челенджі перспективи або композицій, але я таких не зустрічала, треба поґуґлити», – Марія Киященко, художниця.

  • Загальні риси артчеленджів

— ти створюєш хоча б одну роботу щодня/по можливості протягом певного часу (від тижня до року, залежно від умов);
— ти слідуєш головній темі чи завданню (наприклад, малювати тільки аквареллю/тільки драконів/тощо).

  • Загальні переваги артчеленджів

— ставлять перед митцем непрості задачі, а умови та дедлайни допомагають виявити слабкі сторони;
— формують звичку малювати, а дисципліна та регулярність допомагають поліпшити навички;
— надають можливість реалізовувати старі ідеї та вигадувати нові;
— причетність до масового дійства додає емоцій, дозволяє побачити інші точки зору, обмінятися досвідом, познайомитись з людьми;
— участь в челенджі дозволяє відпрацювати звичні інструменти, водночас – спробувати щось нове, невідоме, у цьому часто полягає суть виклику;
— такі заходи додають стимул малювати або допомагають віднайти його;
— челенджі спонукають думати, фантазувати й швидко приймати рішення;
— вони – чудова нагода привернути увагу до своєї творчості.

Для ознайомлення з форматом, ми виділили найгучніші та найпопулярніші.

🧩 Inktober – наймасовіший. У 2009 році його створив Jake Parker. Щоосені учасники челенджу відвідують офіційний сайт, де публікують гештеґи та сюжетні підказки на 31 день (з 2016 року). Водночас, спільнота не обмежується ними й створює альтернативні варіанти заздалегідь. Якщо вам не подобається офіційний лист, ви можете вигадати власний чи пошукати в соціальних мережах. Назва челенджу говорить за себе: ink чорнило; (oc)toberмісяць, протягом якого триває захід. Правила спонукають малювати чорнилом або тушшю, тому роботи часто виходять чорно-білими (деякі художники застосовують туш яскравих кольорів). Оскільки за виконанням ніхто не пильнує, митці вільні використовувати будь-які зручні матеріали. Водночас, чорнило є частиною ВИКЛИКУ, що просуває ідею працювати незвичними для себе матеріалами. В ідеалі потрібно малювати щодня протягом жовтня, але на сайті зазначено, що для участі достатню залучитися n разів. Багато художників не вважають челендж закритим для себе, якщо не відображені всі теми: пропущені дні вони компенсують двома роботами за раз чи домальовують уже в листопаді. Для участі також потрібно опублікувати роботу з офіційним гештеґом в Мережі, або повісити її на холодильник: головне намалювати і поділитись з кимось < 3 Цей челендж люблять за креативні осінні магічні малюнки і, звичайно ж, за спільність. Ніщо так не об’єднує, як святкувати одне з улюблених свят, використовуючи улюблене заняття, в оточенні людей, які відчувають те саме.

💥 Оновлення: Офіційний інстаграм Inktober публікував роботу російської художниці в межах промо-рубрики. Допис не було видалено.

🧩 Mermay не поступається за популярністю Інктоберу. Учасники зі всього світу також відвідують офіційний сайт, на якому так само щорічно публікуються гештеґи та завдання на кожен день. Назва створена аналогічно: mer (maid)русалки, may яких малюємо протягом травня. Побажань щодо інструментів немає. Лист із підказками теж не обов’язковий, він для натхнення, головне – малювати русалок. Існує ще одна суттєва різниця від Інктобера: це не тільки челендж, але й реальне змагання для тих митців, які бажають перемогти й отримати приз. Це означає, що судді (можна ознайомитися на сайті) обирають роботу і нагороджують автора, а для цього необхідно підписатися на вказані акаунти: @/Wacom,  @/officialmermaze, @/Mermay_official. Цьогоріч українські ілюстратори пропонували додати до челенджу української символіки та етнічності. Починаючи з 1 травня, потрібно було малювати русалок з українськими атрибутами. Переглянути роботи можна за гештеґом #mermay_ua. Теми: 1 тиждень – українська символіка (герб, гімн, прапор); 2 тиждень – український одяг; 3 тиждень – народні інструменти; 4 тиждень – українські ремесла. Таким чином, українські художники змогли привернути увагу світової спільноти до багатства нашої культури та війни в Україні – завдяки масовості заходу, чарівним малюнкам і любові до русалок.

Челенджі можна групувати за типами – наводимо поширені приклади.

🧩 Умовний 365 Challange – це НЕ захід, це довготривалий ПЕРІОД, розрахований на цілий рік і популярний для формату скетчінґу. Правило лише одне: малювати щодня. Не бажано пропускати дні, однак якщо це сталося – роботу потрібно створити задньою датою. Головна ціль – до кінця року мати 365/366 зображень. Головна мета – підвищення скілу через практику та формування звички малювати постійно. Тема, техніка, формат, матеріал – не мають значення. It’s up to u.

🧩 Малюнки з референсів. Це вид челенджів, у яких організатор(ка) раз на день/кілька днів/тиждень кидає учасникам фотореференс, і художники повинні за відведений час змалювати з нього відповідне зображення. Середня тривалість – місяць, за який митці встигають створити мінімум 4 роботи (по одній на тиждень). Окрема розвага – роздивлятися малюнки інших учасників. Таким чином можна порівняти стилі, акценти, ракурси, ідеї, та багато чому навчитися.

🧩 Щомісячні челенджі. Наприклад, Huevember проводиться у листопаді та пропонує малювати щодня у певній кольоровій гамі. Його створив Matthieu Daures на Tumblr у 2014 році. За бажанням, ви можете змінити колірне коло: таким чином, художниця Cass J Cossette працювала над різноманіттям відтінків шкіри. Kaijune (Kaijuly) спонукає створювати нових істот або переосмислювати класичних монстрів (з японської: Kaiju, 怪獣). Започаткував Riley Phillips, дизайнер Warner Bros. Наразі він не має офіційних підказок, тож учасники вигадують свої власні. У березні проходить March of robots, популярний серед 3D-художників – вони частенько поєднують живопис із анімацією. Українці ж цього літа у Twitter створювали теплі вайбові малюнки за гештеґом #липневий_арт: трави, квіти, фрукти, дерева. Організаторки – @/ArfArts та @/sofiialyt.

🧩 Авторські челенджі на будь-який смак. Людям легше й веселіше розвиватися разом із кимось, коли тема їх цікавить. Ви можете заґуґлити «art challenge» та «drawing challange» – знайдете і зимовий, і різдвяний, і тло-челлендж, і на предмети, і на емоції, на фей, на кіберпанк, що завгодно! До популярних фендомних належать #Sailormoonredraw, який малювали два роки тому по аніме «Сейлор Мун», і #toonmeluca – він присвячений мультфільму «Лука», що вийшов у кінотеатрах минулого року.   

  • Популярні складові челенджів

— формат «one prompt per day»;
— тривалість 30 днів;
— концепт створювання образів.

  • Що цікавенького в Україні

Українська спільнота створила власні гештеґи для просування народної творчості. Основа, база – #укрАрт, #артКозацтво, #УкрАртПідтримка. За ними ви можете виявити безліч цікавих українських челенджів та визначити, які роботи, що беруть участь у міжнародних, створені нашими земляками.

#УКР_ВИКЛИК. Цей проєкт набув поширення в україномовному Twitter серед митців і поціновувачів мистецтва. Одна з організаторок @/nm_unio публікує на своїй сторінці різноманітні теми для викликів із відповідними листами підказок. Серед уже реалізованих: Мітологія (міфологічні істоти), 13 відьмочок (образи поєднували із природою), #викликдракона (дракони в українському стилі), #mashupartchallenge (ілюстрації за трьома референсами на день, концепція була натхненна художником @/Mindyleedoodles).

ФОЛЬКЛОР. Кілька років ця тема очолює умовний рейтинг, адже митці – письменники, художники, аніматори, розробники ігор – приділяють їй багато уваги. Частково це навіяно очікуваннями мультфільму «Мавка: Лісова пісня» та книжками Дари Корній про українських міфічних істот. У Twitter час від часу виникають подібні челенджі, цьогорічний гештеґ – #НевідоміХтоні2022. Неймовірна краса від українських артистів причаїлася ще за одним – серпневим – гештеґом #всесвень. Ці космічні роботи передають велич та силу квазарів, персеїд, міжзоряних планет …

ГУМАНІЗАЦІЯ. Художній напрям, суть якого – «оживляти» предмети, явища, бренди, і малювати їх схожими на людей. Просто зараз українська артспільнота гуманізує свої улюблені чаї (а також каву, йогурти та інші напої). Ідея не нова; вона виникла знову на фоні суперечок про те, чи можуть різні люди водночас малювати чаї бренду Lovare :): Це призвело до (срачів) дискусій: що слід сприймати за оригінальне мистецтво? на що потрібно питати дозвіл? які ідеї вважати вкраденими? Деякі художники обурилися тим, що їхню свободу творчості обмежують – отож, у відповідь виник гештеґ #мійКозацькийЧай, але роботи викладають також за класичними #укрАрт та #артКозацтво.

ТІКТОК. У TikTok з’явилися два нові артчеленджі: перший створила юзерка @/CryAda. Вона каже: «Привіт, я Cryаda. Сьогодні ми намалюємо персонажа-вампіра. Якщо у вас світлі носки – це дівчинка. Якщо темні – хлопчик», та інші подібні інструкції. Вона створює різні шаблони, а користувачі створюють своїх персонажів, посилаючись на опис авторки, з додаванням її слів у своє відео. Другий тред – «Drаwing in different Universes». Люди зображують себе та свого хлопця/дівчину/тваринку в різних реальностях. Можливо, це пов’язано з виходом нового Стрейнджа – останнім часом безліч художників почали малювати себе мандруючими між всесвітами.

Кілька популярно-непопулярних челенджів, які ми відібрали для вас:

🧩 Folktaleweek – захід, який проводять у листопаді, фактично перекладається як «Тиждень народної казки» з усього світу. За допомогою підказок учасники створюють ілюстрації до казок, водночас переосмислюючи їх та знайомлячи глядачів зі своєю культурою.

🧩 Drawloween – ще один челендж, присвячений безпосередньо Геловіну. Відповідно, він проходить у жовтні. Девіз – «будь креативним, стань дивним». Жахливі, дивні та моторошні роботи – ось, для чого його створив у 2012 році, та досі постійно розвиває організатор Brian Soria. Drawlloween має власний магазин, Spotify, акаунти у соцмережах та офіційний сайт.

🧩 Junicorn — челенж, присвячений єдинорогам. Він проходить у червні, починаючи з 2016 року. Більшість робіт також створені за допомогою підказок. Художники беруть участь в ньому не лише тому, що обожнюють коней чи міфічних істот – цей челендж спонукає мислити нестандартно, створювати небанальних персонажів та змінювати уявлення про єдинорогів.

🧩 Draw 100 Something – «Намалюй 100 чогось», і це «щось» вам доведеться вигадати самостійно. От обрали ви собі тукана за тему – тепер малюйте сто різних туканів. Челендж змушує художників думати, шукати способи зобразити по-новому те, що ви завжди уявляли певним чином, а після сотого зображення – ще й стати гордим володарем титулу «фахівець з малювання туканів». Його також вигадав Jake Parker.

🧩 #stylechallenge створила художниця @/beautyness87. Мета – намалювати персонажа в стилі популярних мультфільмів, на кшталт: «Час пригод», «Дісней», «Сімпсони», «Тім Бертон» та інших.

🧩 Draw This Again – ідеальний спосіб зафіксувати свій прогрес. Для цього потрібно намалювати один зі своїх старих малюнків, використовуючи ваші нові знання та навички. Це покаже, наскільки ви покращали свій скіл за цей період часу, і зміцнить вашу мотивацію працювати далі.

🧩 Figuary – вправи з малювання фігур допомагають покращити свою техніку. Цей виклик створили Love Life Drawing (Kenzo та Mayko) та Croquis Cafe (Larry та Sharyn Withers). Перший ресурс пропонує серію навчальних посібників та онлайн-уроків; також є канал Love Life Drawing YT. Друге посилання – уроки малювання фігур за участю моделей в художніх позах. Проводиться у лютому.

«Челенджі можна об’єднувати. Тобто, я хочу малювати свого улюбленого персонажа, на нього немає челенджів, тому я шукаю челендж на тло – і малюю цього перса на фонах з челенджу аха» – Марія Киященко, художниця.

Отже, ґуґліть на ваш смак, малюйте з вашими бестіс та отримуйте задоволення!

ГЛОСАРІЙ:

▪️ 2д художники малюють в 2д просторі (на полотні матеріальному чи віртуальному); 3д художники існують у віртуальній сфері (в матеріальній середі – скульптори). Не “малюють”, а “ліплять” образи у програмах. Коли персонажі/композиція вже є, розмальовують поверху/додають текстури.

▪️ Дедлайн — у контексті художньої сфери, це межа часу, установлена замовником, соавтором, челенджем; будь-якими обставинами, до якої художник має закінчити обговорений етап роботи або роботу повністю.

▪️ Гуманізація — художній напрям, суть якого – перетворення їжі, брендів, явищ на людей.

▪️ Скетч — швидкий непромальований нарис будь-чого, який зазвичай не є завершенню роботою і часто виконує роль першого етапу створення картини. Виконується від руки будь-яким інструментом.

▪️ Скетчинґ — техніка малювання скетчів. Художник малює один скетч за іншим з метою підвищення скілу, швидкої замальовки оточення на сторінках скетчбуку, створення серії самостійних “живих” скетчивих ілюстрації.

▪️ Скіл — рівень набутих знань і навичок художника, який можна наглядно побачити в якості його роботи/робіт. Високий скіл – майстер, низький скіл – початківець.

▪️ Композиція — будова, структура, розташування та взаємний зв’язок складових частин художнього твору, картини тощо.

▪️ Лист підказок — ідеї, створенні організаторами артзаходів або іншими художниками, щоб полегшити вигадування сюжетів і образів, стимулювати креативне мислення. Не обов’язкові для виконання.

▪️ Палітра — набір певних кольорів (більше двох), які художник використовує як основні для створення малюнка. При створенні палітри покладаються на основи теорії кольорів та відтінки з фото, які вдало передають красу природи.

▪️ Перспектива — спосіб зображення об’ємних предметів такими, якими ми бачимо їх з певної точки спостереження.

▪️ Редрав — перемальовування існуючої картини (власної та чужої). Зазвичай зберігає сюжет, образи і композицію оригіналу. Ніколи не копіює попередню роботу до лінії.

▪️ Референс — фото чи реальний обєкт, який художник використовує за основу малюнка (запозичує позу, риси обличчя тощо). Референсом можуть бути пейзажі, предмети та окремі частини тіла.

▪️ Челендж — виклик самому собі, подолання непростих завдань з метою поліпшити творчі здібності, створити нові роботи, взаємодіяти з іншими митцями.


8 thoughts on “Творча крамничка: Увага, акція! Челенджі!

  1. Вау…Я неодноразово чула про інктобер, але навіть не уявляла, що художніх челенджів, підв’язаних до певного часу, так багато! Треба кудись собі виписати майбутні в хронологічному порядку, щоб нічого не пропустити 😀 Тепер з нетерпінням чекаю Folktaleweek, це має бути феерично. Дякую за корисний матеріал ❤

    Liked by 1 person

Leave a comment